Daca + de ce

Daca am fi avut o lege a lustratiei oare ar fi fost mai bine? Nu cred sincer. In cei 1000 de ani de existenta statala a voievodatelor, regatelor, tarilor romanesti, domnitorii au provenit mereu din aceleasi randuri. S-au vandut intre ei, s-au tradat, s-au cumparat, s-au interschimbat exact pe sistemul pe care il vedem in ultimii 20 de ani. Mereu s-a intamplat la fel, in ciuda discursurilor sforaitoare. S-au laudat fiecare ca vor face sa fie mai bine pentru toti insa de fiecare data a fost mai bine doar pentru ei.

Celelalte natii au evoluat mai repede mereu decat noi, pentru ca la ei a functionat principiul „fur 10-20%, dar treaba o facem bine”. La noi procentele au fost inversate, iar treaba a fost facuta mare, ca aia mica nu era suficienta.

Dupa care au venit sa dea vina pe altii, pe cei dinainte, pe urmatorii, pe popor, pe oricine. Dupa care au crescut taxele. Invariabil. Iar neputinta lor s-a transferat asupra maselor, care mereu plateste oalele sparte.

De ce ne-am invrajbit mereu asa de usor? Nu stiu, dar poate acel sondaj iesit recent la iveala privitor la gradul foarte slab de cultura are o explicatie. O natie slab dezvoltata intelectual (vorbesc de medie) are statistic sanse mai slabe de dezvoltare decat una cu media de inteligenta mai mare.

Poate comunismul de aceea ne-a tinut atat de bine inchegati, ca ne-a cultivat mai fortat si mai brusc. A trimis mase largi de tarani la facultati. A alfabetizat fortat mase care nu voiau neparat asta. Ca ne-a dat oarecum niste idealuri comune, mult mai simpliste decat cele pe care le avem azi. Eu personal am uitat acele idealuri comune care le mai avem astazi ca si natie. In schimb mi le amintesc pe cele dinainte de 89, chiar daca eram un tanc.

In ultimii 20 de ani am avut 2 idealuri care au contat pentru noi : NATO si UE. Am tras cu totii speranta ca ne va merge mai bine dupa aceea, insa dupa ce am intrat nu am lasat naravurile la usa. Si am inteles ca intrarea nu e suficienta. Si ne-am dezumflat.

Care ar trebui sa fie idealurile Romaniei de acum incolo?

PS. Prima parte a insemnarii a fost inspirata de un post al lui Sutu.

Acest articol a fost publicat în idiotenie, nostalgie, Uite ca nu se poate! și etichetat . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

